Jak vidí využití a budoucnost bankovní identity Ondřej Říha
Využití bankovní identity pro přihlašování ke službám státu je samozřejmě skvělá zpráva. Doposud to bylo možné pouze přes kvalifikované prostředky, které jsou pro řadového občana nesmírně složité na použití. Musí zajít osobně například na poštu, tam získat nějaký certifikát (soubor), ten si musí nainstalovat do počítače, případně mít certifikát na nějakém zařízení (eObčanka, USB disk), takže si k tomu musí pořídit čtečku a propojit jí s počítačem. Tento systém identifikace je sice to nejbezpečnější, co je aktuálně k dispozici, ale tak obtížný na použití, že jej dlouhodobě využívalo pro identifikaci nebo elektronický podpis asi jen 5 % ekonomicky aktivního obyvatelstva. Použití mobilního klíče bank (mobilní aplikace banky určená pro přihlášení do internetového bankovnictví) je oproti tomu velmi jednoduché a zvládne to skoro každý.
Ideální scénář tedy je, že pokud budu cokoliv vyřizovat se státem, navštívím web příslušného úřadu, vyplním formulář a potvrdím ho mobilním klíčem. Toto je ale hudba budoucnosti. Dá se předpokládat postupný náběh, pro občany to bude mít v roce 2021 je okrajové využití.
Mnohem flexibilnější v tomto budou určitě firmy. Možnost sjednat službu přes internet, například pojištění, nebo podepsat smlouvu na dálku, nabízejí firmy už dlouho. Vždycky ale musely zvažovat míru rizika, které toto "právní jednání na dálku" přinášelo, proto pro vyřízení některých záležitostí musel klient zajít na pobočku. Bankovní identita má ale potenciál tato omezení odstranit. Je to totiž bezpečný prostředek identifikace, který podle evropského nařízení eIDAS spadá do kategorie "zaručené".
Uzavření smlouvy mezi dvěma soukromoprávními subjekty (tedy typicky firma a klient) s využitím bankovní identity je v případě potenciálního sporu dokonce bezpečnější než podpis na papíře. Existuje několik právních jednání, které nelze provést elektronickou cestou (například koupě nemovitosti nebo založení firmy), ale to je opravdu okrajové. Firmy tedy díky bankovní identitě mohou nabídnout klientům online vyřízení prakticky čehokoliv. Navíc je technická integrace velice jednoduchá, sami jsme si to vyzkoušeli. Očekávám proto, že do konce roku 2021 bude ve většině segmentů nabízet klientům vyřízení nějaké služby online pomocí bankovní identity alespoň malá část firem.
Za využití bankovní identity budou muset firmy bankám platit (stát nemusí). Cenová politika bank je proto podle mého jediné místo, které to může brzdit. Věřím ale, že banky mají zájem, aby se jejich identita široce využívala, a že dojde v čase ještě ke zlevnění těchto služeb.
Důležitá také bude osvěta, aby se lidé nebáli bankovní identitu používat. Potvrzení identifikace totiž probíhá stejným způsobem jako vstup do internetového bankovnictví. Jeden z našich klientů měl dobrou připomínku, že se lidé mohou obávat, že tímto způsobem identifikace dají firmám přístup na jejich účet. To je samozřejmě nesmysl, o to můžou požádat jen firmy s licencí PSD2. Tato obava klientů by tedy rozšíření mohla teoreticky brzdit, ale nemyslím si, že nějak zásadně. Lidé si na toto pohodlí zvyknou rádi a důvěru v banky z hlediska zabezpečení mají.
Ondřej Říha, CEO Digital Solutions a autor řešení DigiSign (www.digisign.cz ).