Češi při nakupování nejvíce ocení ochotný personál, štvou je fronty
České zákazníky podle průzkumu agentury Rondo Data v obchodech nejvíce naštvou dvě věci: neochotný či neproškolený personál (34 %) a fronty na pokladnách (32 %). Nejvíce je pak potěší ochotný a příjemný personál (51 %), slevy (20 %) či dárek k nákupu (17 %).
Nejpříjemnější je dle průzkumu personál v obchodech s elektronikou (19,9 %), obchodech s oblečením a doplňky (19,3 %) a ochodech s hračkami (18,7 %). Negativně naopak hodnotí chování prodavačů a dalších zaměstnanců v obchodech s potravinami a sportovními potřebami.
„Personál to v dnešní době nemá jednoduché. Obchody mají na pultech stovky produktů, ke kterým je potřeba mít informace. O složení, materiálu či stále se vylepšujících funkcích. Zákazník je stále náročnější a často přichází do obchodu s konkrétní představou a má o poptávaném produktu nastudováno více než prodavač,“ říká Karel Pecl ze společnosti Blue Dynamic, která se specializuje na implementaci chytrých systémů pro retailové firmy. „Majitelé obchodů tak nutí investovat více do řešení, ve kterých prodejce rychle dohledá požadované informace, stejně tak do systematického proškolování personálu či motivačních složek ke mzdám,“ dodává Karel Pecl.
Z průzkum Rondo Data dále plyne, že vedle neochotného a neproškoleného personálu (34 %) naštvou české zákazníky také fronty na pokladně (32 %), špatná kvalita produktu (10 %) a nedostatek zboží či chybějící produkt, pro které si do obchodu přišli (9 %).
„Zákazník, který dlouho čeká ve frontě může být v prodejně dané značky také naposled. Mohu potvrdit, že tuto otázku čeští obchodníci řeší stále častěji. Technologie se naštěstí velice rychle zdokonalují, dnes není problém měřit a vyhodnocovat délku fronty, čas strávený ve frontě i související změnu nálady nakupujících. Prodejci pak na tyto analýzy mohou adekvátně reagovat. Kromě řízení front nové systémy poskytují tzv. digitální demografická data, a tak má obchodník přesné informace o tom, kdo navštěvuje jeho prodejny,“ prozrazuje Karel Pecl.
„Chybějící produkt na prodejně, pro který si zákazník přišel je také nešťastná situace. Aby tyto situace nastávaly co nejméně, pomáhá umělá inteligence řídit a optimalizovat skladové zásoby na centrálních skladech i samotných prodejnách. Tím se obchodník může vyhnout nedostatku stejně jako nadbytku zboží a v něm utopených peněz,“ dodává Karel Pecl.